MKB: weg ermee?
MKB is geen handige term. Waarom? Volgens cijfers van het CBS-staatje blijkt dat ‘MKB’ staat voor 99,86% van alle bedrijven. Wie dus zegt dat de doelgroep ‘Hét MKB’ is, zegt dus in feite: ik heb niet geïnvesteerd in het maken van een bewuste keuze.
Personeelstekort is helemaal geen probleem (4, slot)
Het is namelijk erger dan dat: het is een situatie die nooit meer weggaat. Deze nieuwe realiteit onder ogen zien is de eerste stap naar nieuwe perspectieven. De oude en platgetreden oplossing ‘meer personeel’ die werkt niet meer …
Personeelstekort is helemaal geen probleem (3)
Het is namelijk erger dan dat: het is een situatie die nooit meer weggaat. Deze nieuwe realiteit onder ogen zien is de eerste stap naar nieuwe perspectieven. De oude en platgetreden oplossing ‘meer personeel’ die werkt niet meer …
Personeelstekort is helemaal geen probleem (2)
Het is namelijk erger dan dat: het is een situatie die nooit meer weggaat. Deze nieuwe realiteit onder ogen zien is de eerste stap naar nieuwe perspectieven. De oude en platgetreden oplossing ‘meer personeel’ die werkt niet meer …
Personeelstekort is helemaal geen probleem (1)
Het is namelijk erger dan dat: het is een situatie die nooit meer weggaat. Deze nieuwe realiteit onder ogen zien is de eerste stap naar nieuwe perspectieven. De oude en platgetreden oplossing ‘meer personeel’ die werkt niet meer …
Je volgorde van denken doet ertoe
Waardecreatie, de kern van bedrijven en organisaties. Het leveren van waarde aan klanten (of aan burgers, cliënten, gasten enzovoorts) is heel logisch. Want een tevreden klant betaalt of participeert, blijft komen en maakt nog reclame voor je ook.
Wat is er eerst: het doel of de weg ernaartoe?
Hoe zit dat eigenlijk? Eerst een doel stellen, en dan de weg ernaartoe ontwikkelen? Of is het op weg gaan, opletten, waarna het doel gaandeweg ontstaat? Is het zo’n klassiek kip-ei verhaal? Of ligt het toch weer anders?
Doelen stellen lost zelden iets op
Is nogal een boude bewering natuurlijk. Doelen stellen, ergens voor gaan, die stip op de horizon zetten: het zijn veelgehoorde, verleidelijke kreten. Maar ondanks dat we de ‘1% inspiratie, 99% transpiratie’-regel kennen, gaat het opvallend vaak mis. Het doel wordt niet gehaald of bereikt…
Doorgroeien dankzij lean bij ’t Klok’uus
Door toepassing van Lean principes, technieken en methoden is leisurebedrijf ’t Klok’uus erin geslaagd succesvolle stappen te zetten om de continuïteit te waarborgen.
Werken aan je business
Als ondernemer heb je af en toe de wens, de aandrang of de noodzaak om aan je business te werken. En even niet erin. Hoe maak jij tijd vrij om te werken aan je business?
Zijn ondernemers groeiweigeraars?
Goed nieuws en heel slecht nieuws. Het goede nieuws: de groei van het aantal bedrijven en starters in NL is – percentagegewijs – het hoogste in de EU, en zelfs hoger dan in de VS. Het slechte nieuws: 75% van de bedrijven groeit al jaren niet meer …
Anders kijken naar personeelstekort
Bedrijven hebben het drukker. Orderportefeuilles groeien. De hoeveelheid werk neemt toe. Snelle conclusie: meer mensen nodig. “En die zijn niet te vinden”, verzuchten ondernemers. Maar is die krappe arbeidsmarkt de enige plek waar we moeten kijken om het probleem op te lossen?
De jager en de slager
Waarom doen belovers en waarmakers binnen hetzelfde bedrijf zo weinig moeite om elkaar te begrijpen? Immers: ze zijn beiden onderdeel van dezelfde keten. Klanten vinden en binden aan de voorkant, klanten bedienen aan de achterkant…