MKB: weg ermee?
Nou ja, als term dan. Waarom? Bekijk het CBS-staatje hieronder eens goed. En dan zie je dat ‘MKB’ staat voor 99,86% van alle bedrijven*. Wie dus zegt dat de doelgroep ‘Hét MKB’ is, zegt dus in feite: ik heb niet geïnvesteerd in het maken van een bewuste keuze.
Natuurlijk, natuurlijk, het is heel verleidelijk, zo’n grote vijver. En het lijkt ook heel nobel en de inclusiviteit te bevorderen. Maar in werkelijkheid is het vooral ongeloofwaardig en vet onpraktisch. ‘Hét MKB’ is niet één doelgroep: het zijn er honderden.
Nu is er altijd wel een slimmerik die bijvoorbeeld roept: “Ja maar, kantoorartikelen dan? Die wil toch iedereen?” Tja, het vervangen van het ene vage begrip (mkb) door het andere (kantoorartikelen, gemiddeld 100.000 stuks per catalogus en groeiende) vormt niet echt een antwoord natuurlijk…
Elk bedrijf heeft een specifieke set kantoorartikelen nodig, om een serie aan vraagstukken op te lossen. Eigenlijk willen ze helemaal geen kantoorartikelen. Ze willen oplossingen om niet de hele dag te hoeven staan. Of weken te blijven zitten met geheime documenten. Of op elk moment hun gedachten kunnen ordenen.
Zoals Harvard marketing professor Theodore Levitt al in 1969 zei: “mensen willen geen boormachine, ze willen gaten.” Oftewel: ze kopen geen producten, maar kopen de verwachting van resultaten.
* De term business economy wordt internationaal het meest gebruikt om het mkb af te bakenen. In de business economy wordt, onder andere, de overheidssector niet meegeteld.