Het doel, de weg, mist en de aanpak: doelen stellen en ze ook realiseren met OGSM
In de praktijk worden doelen en de weg ernaartoe bijna altijd op één hoop geveegd. Gevolg: vertraging, vertroebeling en vertwijfeling. Niet fijn. Niet handig. Daar is iets aan te doen, en dat is: toekomstdromen, doelen, strategieën, meetwaarden en acties uit elkaar weten te houden.
Een voorbeeld. “Ons doel is om 100 klanten per week te bereiken”. Prachtig, maar eigenlijk gewoon actieplanning. Ander voorbeeld: “onze strategie is om dit jaar de nummer 1 te zijn in onze markt.” Klinkt goed. Maar geen strategie: het is een doel, en misschien wel een stip op de horizon. Of omgekeerd: “Ons doel is om nieuwe software te gaan inzetten”. Ja, ja: waarschijnlijk gewoon een strategie.
Nee, dat komt niet om we sukkels zijn. Om van doel naar resultaat te komen zijn er ten minste drie soorten mist. Dat is het probleem. Mist nummer 1: ‘hoe’ je iets doet – strategie dus – trekt zich niks aan van schaal. Een totaal nieuwe markt betreden kan net zo goed een strategie zijn als voortaan potloden gebruiken in plaats van vulpennen. Een actie aanzien voor een strategie ligt dan op de loer. En andersom.
De tweede mist komt omdat we vaagheid aanzien voor flexibiliteit. Een schildersbedrijf zegt bijvoorbeeld dat de omzet moet verdubbelen. Prachtig en prima. Maar hoe moet de schilder op de steiger daar nou mee omgaan? Met twee kwasten schilderen? Twee keer zo snel schilderen? De helft doen en toch het geheel in rekening brengen?
En dan is er nog het eeuwige gevecht tussen kwaliteit en kwantiteit. Je stip op de horizon tot drie cijfers achter de komma illustreren? Niet zinvol. Doelen breed houden? Beter van niet. Strategieën kwantificeren? Slecht idee. En toch doen we het…
Wat is wijsheid?
Actie zonder visie betekent stuurloosheid. Visie zonder actie is zoiets als dagdromen, gevolgd door nachtmerries. Inderdaad een bekende uitspraak, aan diverse bronnen toegeschreven. Met meestal nog de toevoeging dat als die twee niet verbonden worden, de waan van de dag regeert.
Daar sta je dan als welwillende ondernemer en bestuurder …
Kop op: er is een manier om hogere doelen te verbinden met noodzakelijke acties. Er bestaat een bewezen techniek om uitdaging en uitvoering overzichtelijk bij elkaar te brengen. Zodat je de creativiteit richt op het realiseren van het doel, en niet op het bijstellen ervan. En iedereen daaraan zijn of haar bijdrage kan leveren.
OGSM, inderdaad.
Dit staat voor ‘Objective, Goals, Strategies & Measures’. In het Nederlands: Stip op de horizon, Doelen, Strategieën en Meetpunten/Maatregelen (SDSM dus). Die techniek komt niet uit de lucht vallen. Nou ja, een beetje dan. Het is gebaseerd op ‘management by objectives’ van Peter Drucker, en daarna door NASA gebruikt om de eerste mens op de maan te zetten, en weer terug te brengen. Dus vandaar toch een beetje ‘uit de lucht komen vallen’.
De methode is daarna verder verfijnd in Japan en heeft zich via vele andere bedrijven, onder andere Procter & Gamble, ontwikkeld tot de OGSM die we nu kennen. Gepokt en gemazeld dus. Het past op twee A4’tjes waardoor het voor iedereen bruikbaar en duidelijk is, met vier elementen:
- Stip op de horizon: een duidelijke, krachtige verwoording van je kwalitatieve doel van je organisatie, te behalen in een bepaalde periode (meestal drie tot vijf jaar).
- Doelen: De vertaling van de stip in kwantitatieve doelen, zodat we aan het einde van de vastgestelde periode weten of we ook bij de stip zijn aangekomen. Maximaal vijf, waarvan één financieel.
- Strategieën: specifieke, kwalitatieve manieren om de doelen te halen, dus hoe je het voor elkaar gaat krijgen. Maximaal vijf per doel. Beschrijft ook wat je niet gaat doen.
- Meting en Maatregelen: vertaling van de strategieën naar indicatoren en concrete actiestappen, inclusief deadlines, mijlpalen en namen. Maximaal drie per strategie.
Zo’n OGSM opstellen is een gekke combi van eraan werken en loslaten. Met plezier loods ik je daar doorheen. Interesse?