Ideeën genereren, problemen oplossen en beslissingen nemen
Workshops en trainingen. Wij noemen ze gekscherend ‘successies’: succesvolle sessies. Dat betekent een dagdeel, en soms meerdere, met een groep de tanden zetten in een specifiek onderwerp. Want meer mensen betekent meer intelligentie, meer ervaring, meer creativiteit en meer mogelijkheden. Uitstekende omstandigheden dus om zelfs binnen een dag tot betere inzichten, ideeën, oplossingen en besluiten te komen.
WORKSHOP BOEKEN?
De bouwstenen voor een workshop zijn een goed ontwerp, een goede voorbereiding en goede leiding, zodat ‘meer deelnemers’ ook ‘meer resultaat’ oplevert. Workshops zijn allemaal ‘los verkrijgbaar’ en zijn vaak ook onderdeel van coachings- en verbetertrajecten. Zij worden in company, of op een leuke externe locatie gehouden.
voorbeelden
Hoe verhogen we het percentage declarabele uren?
Jan Willem de Hoop - BMD Advies
Advieskantoor BMD Zuid-Nederland wilde de omzet/winst verhouding verbeteren. Samen met de directie is een ‘zelf-advies’ sessie ontwikkeld en uitgevoerd: de adviseurs werden elkaars adviseur. Hierin zijn het primair proces en de oorzaken van het probleem onderzocht. Daarna zijn in kleinere groepen de diverse probleemgebieden van oplossingen voorzien, die weer werden teruggekoppeld aan de hele groep. Met die eigen ontwikkelde wijsheid is men aan de slag gegaan, met als resultaat een stijgend winstpercentage.
Samenvoegen, dus ook samenwerken
Jasper van Delft (manager integraal objectenbeheer) en Ron Kodde (Hoofd samenwerking belastingen Walcheren en Schouwen-Duiveland)
“Gemeente Middelburg wil op termijn tot een geïntegreerd objectenbeheer komen. De mogelijke voordelen zijn duidelijk: vereenvoudiging van het proces, verhoging van de kwaliteit, tijdwinst boeken en de kans op fouten verminderen. Maar hoe realiseer je dat? Om er te komen wilden we eerst een concept hebben voor de nieuwe, gewenste situatie. En dat is gelukt. Dankzij de Lean-sessies van Jeroen hebben we in enkele weken tijd de blauwdruk voor onze nieuwe organisatie weten te ontwikkelen. Het pluspunt aan de manier van werken van Jeroen is de interactieve groepsaanpak. Het is echt ‘ons’ plan geworden, en gaan vol vertrouwen de implementatie ervan oppakken.”
Herijking strategie
Dick ten Voorde - directeur Impuls Zeeland
“We hebben als team van Invest in Zeeland de gewoonte om regelmatig onze strategie te herijken. We vragen ons dan af hoe we het nog beter kunnen doen en hoe we nog efficiënter kunnen omgaan met onze mensen en middelen. Met Widea als sparringpartner en sessieleider hebben we verrassende nieuwe inzichten opgedaan en van daaruit goede beslissingen kunnen nemen. Wij zijn er weer klaar voor!”
Wat kan lean voor ons betekenen?
Zorgstroom
Op verzoek van de directie van Zorgstroom heeft Widea een introductie Lean verzorgd. In een aantal sessies zijn de zeven basiselementen van het ‘Lean huis’ inzichtelijk gemaakt. Daarnaast is de Lean game ‘de vliegtuigfabriek’ gespeeld, waardoor de theorie op een leuke manier werd omgezet in praktijk.
uitgelicht: de vliegtuigfabriek
Leer Lean kennen in de praktijk
Speel een live game met een groep en leer ondertussen de beginselen van Lean. Dat is de kern van ‘de vliegtuigfabriek’. Met een team van 7 tot 10 personen speel je drie tot vijf ronden. Het is de bedoeling zoveel mogelijk vliegtuigen te produceren. En na elke ronde mag je enkele aanpassingen doen in het productieproces. Zodat je uiteindelijk fluitend winst maakt. We sluiten af met een korte samenvatting van wat Lean je kan brengen. En een eerste inventarisatie van de mogelijke knelpunten, zodat je direct verder kunt.
Kenmerken
- in 2,5 uur tijd kennismaken met de beginselen van Lean
- een fantastisch groepsbevorderend spel
- onmiddelijk inzicht in de eigen verbeterpunten
- gezellig en leerzaam
VOORBEELDEN VAN WORKSHOPS
Klik hieronder op het onderwerp van je interesse, en blader dan horizontaal door de diverse workshops. Heb je interesse in één of meerdere? Vul dan het contactformulier hierboven in. Dan maken we nader kennis en bespreken we het doel en de mogelijke opzet van de gewenste workshop(s) of training.
workshops
Maak je waardestatement
WAARDE
Maak de kern van jouw business kraakhelder en bouw jouw eigen waardestatement. Die bestaat uit drie elementen: de eigenschappen, de voordelen en de resultaten die jouw klant ermee bereikt.
Verander fundamenteel met Blue Ocean of Nightmare Competitor
WAARDE
Veel markten kleuren rood vanwege de grote hoeveelheid concurrenten die vechten om een plekje. Het is een bloederig tafereel – een rode oceaan – waarbij ook nog eens de marges permanent onder druk staan. Ga daarom op zoek naar een ‘blauwe’ oceaan, en creëer op die manier nieuwe marktruimte, ontdek nieuwe mogelijkheden en voeg nieuwe waarde toe plus maak concurrentie onbelangrijk.
Waarom, waarheen en doel?
- IDEOLOGIE -
Ontwikkel je ‘why’ statement. Zet die heldere visie en missie op papier. Spreek je ambitie uit en zet de stip op de horizon. Stel doelen die haalbaar en uitdagend zijn, en leg uit waarom dat belangrijk is. Kortom: maak de onzichtbare maar heel belangrijke kernzaken van je bedrijf zichtbaar. Voor jezelf, je team, je medewerkers. En voor je klanten, leveranciers en andere stakeholders.
Ontwikkel kernwaarden en gewenst gedrag
- IDEOLOGIE -
Kernwaarden zijn de waarden binnen je bedrijf waarmee iedereen de waardecreatie in het vizier houdt. In andere woorden: het zijn ankerpunten die het alle mensen in je bedrijf gemakkelijker maken om gedrag en beslissingen af te stemmen op de klantwaarde. Het zijn ook de waarden die je klanten opmerken en waarderen. Ontwikkel een bruikbare set van kernwaarden en vertaal dat naar gewenst gedrag. Bijvoorbeeld: welk gedrag hoort bij ‘kwaliteit’ of ‘flexibiliteit’?
Haal de barrières voor je klant weg
- MARKT -
Welke barrières ontmoeten jouw klanten om (meer) bij je te bestellen? Waar gaan de meeste klachten over? Wat voor argumenten hebben niet-klanten? Wat gebeurt er als het aantal orders of klanten snel verdubbelt? Waarom worden niet alle offertes orders? Draai het eens om en maak van barrières, fouten en ‘mislukkingen’ nieuwe kansen.
Verhelder je doelgroepen en segmenten
- MARKT -
Doelgroepen zijn groepen met eenzelfde doel. Deze andere manier van kijken en contact zoeken met de markt levert nieuwe en betere business op. Segmentatie helpt vervolgens om scherpe en winstgevende keuzes te maken wie je wel en niet bedient.
Breng relevante trends en ontwikkelingen in beeld
- MARKT -
DESTEP is een methode om de toekomst systematisch te verkennen op het gebied van Demografie, Ecologie, Sociaal-cultureel, Technologisch, Economie en Politiek (juridisch). Spoor ze systematisch op, evalueer ze en maak ze bruikbaar voor jouw business.
Verbeter je basis met de gouden driehoek
- AANBOD -
Je gouden driehoek bestaat uit probleem, doelgroep en oplossing. Oftewel: wat los je op voor wie en op welke manier? Hoe beter dit bij elkaar past, hoe succesvoller je business is. Dat wil zeggen: als je daarin scherpe en verrassende keuzes durft te maken. En het geeft inspiratie voor de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten.
Ontwikkel nieuwe producten en diensten
- AANBOD -
Producten en diensten komen niet uit de lucht vallen. Ze zijn jouw specifieke antwoord op de problemen van anderen: mensen, groepen, instellingen of bedrijven. Echter: je klanten geven je niet precies op een briefje wat ze nu willen hebben. Ga daarom aan de slag met Lean Product Development, en zie hoe je in korte tijd waarde en nieuwe business kunt creëren.
Ontwikkel belevenissen en transformaties
- AANBOD -
Bulkgoederen, producten en diensten als economische activiteit. ‘What’s next?’ De eerste stap: belevenissen. Een nieuwe kans om je business waardevol en onvergetelijk te maken. Ga aan de slag met wat amusement, educatie, esthetiek en ontsnapping voor jouw bedrijf kunnen betekenen, en welke nieuwe waarde je kunt toevoegen. Je kunt nog een stap verder gaan door transformaties te ontwikkelen. Oftewel: blijvende veranderingen bij jouw klanten realiseren. Met weer hele nieuwe diensten en verdienmodellen tot gevolg.
(Her)ontwerp je businessmodel
- BUSINESSMODEL -
Het Business Model Canvas van Alexander Osterwalder (een Europeaan overigens) is welbekend. Negen vakjes en je tekent je business uit. Ervaar de diepte van elk van de negen brokstukken. En leer je business opnieuw kennen door die onderdelen nader met elkaar in verband te brengen.
Verbeter je verdien- en prijsmodel
- BUSINESSMODEL -
Hoe reken je op dit moment af met je klanten? Wat is de impact van het veranderen ervan op de klantwaarde en de winstmarges? En ga je bij de prijs uit van kostprijs plus of klantwaarde? Pluis verdienmodellen eens verder uit en kom zo op het spoor van nieuwe activiteiten en winstmogelijkheden.
Weet wat een echt team is en kan met Lencioni
- MENSEN -
Mensen kunnen zich een faktor 10 verbeteren, teams tot 200 keer… Dat begint door vertrouwen op te bouwen, om vervolgens constructieve conflicten aan te durven, elkaar op een constructieve manier scherp te houden en zich verantwoordelijk te voelen voor resultaten. Smeed nieuwe en kneed huidige teams in hun interacties en zie hoe teamwork meer kan zijn dan de som der delen.
Kweek vertrouwen in je eigen ideeën
- MENSEN -
Echt en structureel buiten de box leren denken? Professioneel buiten de lijntjes kleuren? Gemakkelijk schakelen tussen mogelijkheden en feitelijkheden? De nadelen van brainstormen achter je laten en het volle potentieel van jou en je mensen benutten? Met deze sessies kweek je het zelfvertrouwen in het zelf vinden van de goede oplossingen.
Ga van taken naar rollen
- MENSEN -
Functieprofielen voor wat iemand allemaal moet doen zijn al snel lang, uitgebreid en verouderd voordat je het weet. Veel erger nog: het berooft medewerkers van hun intrinsieke motivatie. Onderzoek daarom hoe je van taken naar rollen kunt gaan. Bijvoorbeeld: je kunt alle taken beschrijven voor iemand die op de calculatie afdeling werkt. Of je zegt: jij bewaakt het evenwicht tussen kosten en kansen, met een paar spelregels.
Elimineer verspilling, teveel variatie en overspanning
- PROCESSEN -
Klantwaarde is waar je klant voor betaalt. Businesswaarde is wat je echt nodig hebt om de klantwaarde te realiseren. De rest is verspilling. Zie en maak dit onderscheid, en speel op die manier tijd en geld vrij voor verdere ontwikkeling. Combineer dit met het afvlakken van de pieken en dalen plus het weghalen van bottlenecks en krijg ‘flow’ in je bedrijf.
Breng je waardestroom in beeld
- PROCESSEN -
Je bedrijf draait via processen. Maak ze logisch en vloeiend door ze allemaal met elkaar in verband te brengen via de klantwaardestroom. Organiseer jezelf rondom de echte klantvraag en neem nieuwe en betere beslissingen over hoe je menskracht, geld, tijd en middelen inzet.
Verantwoordelijkheden op de juiste plek
- (BE)STUREN -
Help je mensen jou te helpen. En voorkom daarmee dat uiteindelijk alles weer bij jou terecht komt (meestal na werktijd of in het weekeinde). Weet hoe te delegeren, en breng duidelijkheid aan door rollen, taakverantwoordelijkheden en eindverantwoordelijkheden helder te maken en toe te wijzen.
Ontwikkel praktische business indicatoren
- (BE)STUREN -
KPI’s: Kritische Prestatie Indicatoren. Dat klinkt streng en eng. De essentie is essentiële meeteenheden te ontwikkelen die laten zien of het de goede kant opgaat. Ontwikkel eenvoudige ’thermometers’ die geen tot weinig administratie nodig hebben en ‘real time’ de stand van zaken weergeven.
Maak geld en tijd tot je bondgenoten
- (BE)STUREN -
Tijd en geld. Kom erachter hoe die twee met elkaar in verhouding staan in jouw organisatie, en ontdek daarmee waar de knelpunten zitten. Zie hoe tijdsplanning en financiële planning elkaar kunnen versterken, en zo bijdragen aan het rendement en andere verbeteringen in je business.
Breng je strategische kloof in beeld
- STRATEGIE -
Een goed instrument om de ontwikkeling van je business in kaart te brengen is het schetsen van je strategische kloof. Aan de ene kant je omzetdoel over vijf jaar, aan de andere kant de omzetontwikkeling als je dezelfde producten en diensten op dezelfde markten tegen dezelfde prijzen zou aanbieden. En bedenk dan wat er nodig is om het verschil te overbruggen.
Breng je toekomst in beeld met SDSM
- STRATEGIE -
Hoe kom jij van visie naar actie? Heb je al een manier gevonden om je hogere doelen en je dagelijkse acties op elkaar af te stemmen? Wil jij ook dat de waan van de dag een richting krijgt? Actie zonder visie betekent stuurloosheid. Visie zonder actie is zoiets als dagdromen. SDSM (OGSM is de Engelse versie) is een methode om doelen, strategieën en acties bij elkaar op 1 A4 te zetten. Overzichtelijk, duidelijk en voor iedereen bruikbaar om er mee aan de slag te gaan. Zodat iedereen gericht kan werken aan succes en ‘rust in de tent’.
Maak een Swot Plus
- STRATEGIE -
Ga dieper om je sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen echt te weten te komen. Zie de trends en ontwikkelingen, spreek je medewerkers, praat met klanten, raadpleeg je leveranciers. Bekijk de afhankelijkheden. Ga na waar je mee stopt of doorgaat, en welke nieuwe zaken nodig zijn. Breng focus aan en maak een actieplan. En doe dat elk jaar een keer.
Ontwikkel betere producten en diensten met Eco Design
- TOEKOMST -
Vergroen je producten, diensten en processen. Houd het materiaalgebruik eens tegen het licht. Bezie de herkomst ervan. Is afval en uitval echt noodzakelijk? Kan het eenvoudiger geproduceerd worden? Wat als het gemakkelijk weer uit elkaar te halen is en her te gebruiken? Hoe maken we de productie energieneutraal? Allemaal kansen om meer waarde toe te voegen tegen lagere kosten.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen
- TOEKOMST -
Breng eens in kaart wat maatschappelijk verantwoord ondernemen je te bieden heeft. Vertaal ‘people’ planet, profit (tegenwoordig prosperity)’ naar jouw business. Kijk naar de kansen die groen en sociaal inkoopbeleid te bieden heeft om je te onderscheiden. En ontdek hoe dat zijn positieve uitwerking heeft op huidige en toekomstige medewerkers en klanten.
Doe het niet alleen: open innovatie
- TOEKOMST -
Haal je omgeving naar binnen. Pas open innovatie toe en ontwikkel samen met je medewerkers, klanten, leveranciers en andere stakeholders nieuwe producten, diensten, markten en business. Daag ze uit om samen te werken aan vernieuwingen en verbeteringen die zowel je bedrijf als de omgeving ten goede komen.