Innovatieprojecten: verbeter, vernieuw, verander
In elk project is er sprake van ‘we willen van A naar B’. Bij innovatieprojecten en verbetertrajecten komt er dan iets extra’s bij kijken. Je moet dan veel dieper graven naar wat die A en die B nu precies zijn. En daarnaast moet de strategie – het ‘hoe kom ik van A naar B’ – op maat ontworpen worden. Voor nieuwe resultaten zijn immers ook nieuwe wegen naar die gewenste uitkomsten nodig. Als projectstrateeg combineren we al die drie zaken (A + B + hoe) om de gewenste verbetering, vernieuwing of verandering tot stand te brengen.
voorbeelden
Vernieuw en vergroen je aanbod
Producten en diensten komen niet uit de lucht vallen. Ze zijn jouw specifieke antwoord op de problemen van anderen: mensen of bedrijven. Echter: je klanten geven je niet precies op een briefje wat ze wanneer willen hebben. Ga aan de slag met Leanovation, en zie hoe je in korte tijd waarde en nieuwe business kunt creëren. En nieuwe markten ontdekt.
Vergroen je producten, diensten en processen. Houd het materiaalgebruik eens tegen het licht. Bezie de herkomst ervan. Is afval en uitval echt noodzakelijk? Kan het eenvoudiger geproduceerd worden? Wat als het gemakkelijk weer uit elkaar te halen is en her te gebruiken? Hoe maken we de productie energieneutraal? Allemaal kansen om meer waarde toe te voegen tegen lagere kosten. En concurrentievoordelen te behalen.
Verbeter je primaire proces
Je primaire proces brengt je winst of verlies. Nader onderzoek naar verspillingen, teveel variatie en overbelasting daarin maakt dat winst maken gemakkelijker wordt. Hoe is het bijvoorbeeld gesteld met TIMWOODS (Transport, Inventory, Movement, Waiting, Overproduction, Overprocessing, Defects, Skills unused) in alle processen naar de uiteindelijke levering aan de klant? En wat zijn de standaarden in het oplossen van problemen? De Lean DMAIC aanpak brengt daarin een gereedschapskist aan analyse-instrumenten en verbetermogelijkheden, waardoor verbeterinspanningen blijvende resultaten geven.
Realiseer je strategische doelen
Strategische doelen. Omzetverhoging, innovaties, positionering, klanttevredenheid, om er een paar te noemen. Je moet ze eerst vaststellen, en ze daarna zien te realiseren, het liefst met zo weinig mogelijk verschil tussen die twee. Met in het achterhoofd de ervaring dat de reis naar het resultaat de meeste inzichten gaat verschaffen, en niet alleen het plan dat je vooraf maakt. Dat vraagt om de ontwikkeling van een ‘agile’ cultuur, bewegelijk en flexibel dus. Met Lean gereedschappen als OGSM en LOM (Lean Operational Management) worden de hogere doelen opgesteld en ‘gecascadeerd’ oftewel vertaald naar alle delen en mensen in de organisatie.
Ga met je ambities aan de slag
Ambities realiseren kent drie kanten: waar wil je naartoe, waar kom je vandaan, en hoe verbindt je die twee. Die ambitieuze stip op de horizon zetten is een eerste stap. Het is dan zaak om de bijbehorende doelen, strategieën en maatregelen te ontwikkelen, bijvoorbeeld met behulp van OGSM. Een HPO (High Performance Organization) Assessment leert je veel over de huidige staat van je onderneming. En als begin en einde dan bekend zijn, is het tijd om de omstandigheden te scheppen voor succesvolle verandering. Het CAP model is dan een mooi gereedschap voor change management.
Bestrijd de pijn
Het is niet meteen alle hens aan dek, maar leuk is anders. De omzet en de winst gaan omlaag bijvoorbeeld. Marges staan onder druk. Of klanten en medewerkers klagen, processen zijn stroperig, de kwaliteit is moeilijk op peil te houden, wachttijden lopen op. Enzovoorts. Hoe vinden we snel de precieze oorzaak en de juiste oplossing om het om te buigen?
Of: kansen en mogelijkheden komen langs, maar ze zijn lastig te verzilveren. Ideeën, concepten en plannen blijven opvallend vaak in de koelkast, op de plank of in de la liggen. Je hebt de mensen en de spullen, maar het komt er niet uit. Hoe zorgen we ervoor dat het wél lukt om al dat moois in praktijk te brengen en er de vruchten van te plukken?
Maak werk van waarde
Je gouden businessdriehoek bestaat uit probleem, doelgroep en oplossing. Oftewel: wat los je op voor wie en op welke manier? Hoe beter dit bij elkaar past, hoe succesvoller je business is. Dat wil zeggen: als je daarin scherpe en verrassende keuzes durft te maken.
Veel markten kleuren rood vanwege de grote hoeveelheid concurrenten die vechten om een plekje. Het is een bloederig tafereel – een rode oceaan – waarbij ook nog eens de marges permanent onder druk staan. Ga daarom op zoek naar een ‘blauwe’ oceaan, en creëer op die manier nieuwe marktruimte, ontdek nieuwe mogelijkheden en voeg nieuwe waarde toe plus maak concurrentie onbelangrijk.
Kernwaarden zijn de waarden binnen je bedrijf waarmee iedereen de waardecreatie in het vizier houdt. In andere woorden: het zijn ankerpunten die het alle mensen in je bedrijf gemakkelijker maken om gedrag en beslissingen af te stemmen op de klantwaarde. Het zijn ook de waarden die je klanten opmerken en waarderen. Ontwikkel een bruikbare set van kernwaarden en vertaal dat naar gewenst gedrag. Hoe zie ik ‘kwaliteit’?
projecten
Komt die tweede vestiging er?
Sonja en Eddy Hillebrand - Ambiance Goes en Koudekerke
“Lean zei ons in het begin niks, maar verbeteringen wilden we wel. Met Jeroen zijn we toen aan de slag gegaan. In een aantal sessies hebben we onze processen eens omgespit. Lastig in het begin, maar het resultaat mag er zijn. Ons bedrijf loopt als een zonnetje, onze winst is met 20% toegenomen en inmiddels is onze tweede vestiging geopend!”
Wat binnen zit, naar buiten zichtbaar maken
Gert-Jan Niewenhuijse - directielid ITNgroep
“Onze stijl was dringend aan vernieuwing toe. Het leuke was dat Jeroen, in plaats van met voorstellen te komen, ons eerst heeft uitgedaagd en ondersteund om de onzichtbare dragers van die nieuwe stijl te ontwikkelen: visie, missie, ambitie en strategie. Door dat proces kregen we zoveel helderheid, dat het ontwikkelen van de zichtbare dragers daarna veel gemakkelijker was. Het resultaat is prachtig: sterk, eenvoudig, snel herkenbaar, en met een krachtige boodschap. Daar gaan we nog jaren plezier van hebben!”
Nieuw concept
Ben van Velzen - eigenaar ’t Vliegend Hert
“Zonder de inbreng van Jeroen was ’t Vliegend Hert niet geworden tot wat het nu is. Dan had ik teveel geld uitgegeven, was het niet in evenwicht geweest en had ik waarschijnlijk de verkeerde keuzes gemaakt. Hij is echt iemand die je op het juiste moment de juiste vragen stelt, zodat je verder kunt in je ontwikkelingsproces. En door zijn uitgebreide netwerk en intuïtie heeft hij mij met de juiste mensen in contact gebracht. Heel hartelijk bedankt Jeroen!”
samenwerken
Hoe lang, hoe breed en hoe hoog?
Terechte vragen: hoe lang is een traject, hoe intensief is het en wat zijn mijn investeringen? Een beetje flauw natuurlijk, maar dat antwoord kan alleen gegeven worden als we van elkaar weten wat de verwachtingen zijn, welk vraagstuk we gaan oplossen en hoeveel personen erbij betrokken zijn. Daar een verkennend gesprek over voeren, dat is in ieder geval kosteloos. Widea komt dan met een probleemstellingname en een visie op het oplossen van het vraagstuk.
Een gemiddeld verbetertraject duurt drie tot zes maanden. Soms korter, omdat de nood hoog is of het vraagstuk eenvoudig, soms langer omdat er veel moet gebeuren. Het ritme is meestal eens week of twee weken. Langere tussenpozen doen we liever niet, omdat dan de verleiding tot uitstel groot wordt. Dagelijks is ook mogelijk: mouwen opstropen en aan de slag.
Widea heeft diverse themaprogramma’s ontwikkeld rondom de tien bouwstenen uit het HART model. De meeste samenwerkingen zijn een combinatie tussen deze programma’s en maatwerk. Het verdienmodel kent drie varianten: uren, abonnementen en resultaatbeloning.
“Het formuleren van je vraagstuk is belangrijker dan het bedenken van je oplossing.” – Albert Einstein (iets ingekort)
Bij het formuleren van de basis voor je innovatieproject of verbetertraject kom je er meestal al snel achter dat er vragen achter je vraag liggen. Die zoektocht is belangrijk en goed te organiseren. Wij houden zoveel mogelijk de volgorde hierboven aan, omdat het problemen blijvend oplost, en geen nieuwe creëert.
Benieuwd naar onze aanpak?
Wil je meer weten over onze aanpak, business coaching, verbetertrajecten, of gewoon eens kennismaken? Stel je vraag via +31 651 266350 of maak een afspraak.
Afspraak maken