Programma’s
Ga jouw business-, groei-, krimp- of ander innovatievraagstuk te lijf met een gericht programma. Een programma is een bundel van persoonlijke gesprekken, teamsessies, onderzoek en evaluatiemomenten. Hieronder zie je voorbeelden van standaardthema’s. Natuurlijk zijn specifiekere of andere thema’s mogelijk. Vragen? Stel ze gerust.
Dat kan soepeler!
Je primaire proces is de stroom van acties waarmee jij een klantvraag omzet in een tevreden klant, die graag betaalt en het aan iedereen doorvertelt. Hoe soepeler dat verloopt, hoe gemakkelijker je meer mensen blij maakt, en hoe eenvoudiger je meer verdient.
Waar blijven die klanten?
Dan kijk je naar twee zaken. Eerst: is je basis in orde? Vormen je doelgroep, het vraagstuk dat je voor hen oplost en jouw oplossing een geheel? Als dat het geval is, dan ga je op basis van de klantreis de marketing en sales trechter inrichten. Met aandacht voor zowel de voor-als de achterdeur.
Oei, ik groei!
Groei is prachtig. Totdat het aan je balie staat. Dan is het ineens anders en meestal ‘alle hens aan dek’. Groeien betekent dit soort situaties voor zijn, niet te vroeg en niet te laat. Steeds een afweging maken tussen de huidige mogelijkheden, je eigen wensen en doelen en die van de markt.
Duurzaam: hoe dan?
Het antwoord komt van zes factoren, die in feite de levenscyclus van een product (of dienst) beschrijven. Product (en inkoop en ontwerp), productie, transport, gebruik en na gebruik. Ondertussen opereer je vanuit een bepaalde uitvalsbasis zoals kantoor, fabriek of bouwterrein. Met een paar prioriteiten en een plan ben je zó op weg.
Er moeten dingen veranderen!
Iedereen weet: dat gaat niet ‘zomaar’. We kijken eerst of de omstandigheden daarvoor op orde zijn. Om daarna aan de slag te gaan om het wat, het hoe en vooral het waarom van de verandering helder te krijgen. En dan begint het communiceren, overleggen, weerstand overwinnen en standhouden. Inclusief lastige besluiten nemen en vooral: in de spiegel blijven kijken.
Dat kan professioneler!
Professionaliseren gaat vooral over dieper op zaken ingaan, veel dieper dan je gewend was. Bijvoorbeeld met cash flow management, zodat je vooruitkijkt in plaats van achteruit. Met OGSM, zodat doelen, strategie en acties een geheel vormen. Met de bekende KPI’s, als kompas voor alle werknemers. Of met RASCI, zodat alle rollen en taken kraakhelder zijn. En zo nog vele andere manieren om te professionaliseren.
Hoe maak ik van een idee een business?
Dat is een avontuurlijk proces van creëren en valideren, in snelle feedbackronden. Oftewel: kleine stapjes maken, met steeds dezelfde cyclus: onderzoeken, ontwerpen, testen, evalueren. Zo kom je onderbouwd verder, en komt de interactie met de markt al tijdens deze ontwikkeling tot stand.
Hoe worden we onderscheidend?
Positionering betekent een relevant verschil kiezen, dat ontwikkelen en daarna organiseren zodat een voorspelbaar en herkenbaar patroon ontstaat. De gekozen onderdelen van je verschil zijn voor je doelgroep(en) belangrijk, ze maken je onderscheidend van de concurrentie en passen bij je organisatie, je mensen en je ambitie.
Oei, ik groei niet!
Dan is het tijd voor sparring en reflectie. Even terug naar de basis. Sluit bijvoorbeeld het doel van de onderneming aan bij de markt en jouw/jullie vaardigheden en ambities? Is het productenpakket nog actueel? Welke nieuwe trends en ontwikkelingen zijn belangrijk? Is er voldoende rust in de tent? Ken je jezelf goed genoeg? En dan na dit zelfonderzoek met de conclusies aan de slag natuurlijk.
Benieuwd naar onze aanpak?
Wil je meer weten over onze aanpak, business coaching, verbetertrajecten, of gewoon eens kennismaken? Stel je vraag via +31 651 266350 of maak een afspraak.
Afspraak maken