Waar zit het startpunt voor de professionalisering van jouw organisatie?
Elke organisatie – commerciële, maar ook een sociale onderneming en een non-profit organisatie – kent een aantal vaste knoppen om aan te draaien. Samen vormen ze een geheel en daarmee een fraaie praatplaat om verbeterprocessen tijdens onze business coaching op gang te brengen.
Onze aanpak is een mix van bestaande modellen en dertig jaar praktijkervaring. Door de wol geverfd dus. De services van Widea Businessverbeteraars brengen de kwaliteit van elke bouwsteen op het juiste niveau. Daarbij houden we rekening met de levensfase van het bedrijf, de omvang, en het niveau van maturiteit.
Onze aanpak: het hart model
De delen optimaliseren door naar het geheel te blijven kijken
Het HART model is key in onze businesscoaching en Lean verbetertrajecten. De bouwstenen zijn ingedeeld in vier thema’s, die samen het HART van je onderneming vormen: Huis, Ankers, Realisatie en Toekomst. Ze zijn allemaal gericht op het creëren van waarde: voor de klant, voor jou, voor je medewerkers.
"Op welke vraag ben jij het antwoord?" Hoe beter je in staat bent deze vraag te beantwoorden, hoe eenvoudiger het is om waarde en daarmee winst te creëren. In de eerste plaats voor je klant, maar ook voor jou, je medewerkers, je leveranciers en andere stakeholders.
Het staat voor de mate waarin je jezelf kent, bent en consistent laat zien. Wat is jouw why, visie en missie precies? En kan iedereen dat naar zichzelf vertalen? Wat zijn jouw drie kernwaarden en hoe zie je dat terug in gewenst gedrag? Hoe krijgen jouw klanten een eenduidig beeld?
Voor wie ben je er en hoe leg en onderhoud je het contact? Hoe organiseer je je voelsprieten en de terugkoppeling van je klanten? Waarop baseer je je marktpotentieel? Wat is jouw kijk op concurrentie: vechten of voorblijven? En hoe krijg je scherp voor wie je wel en niet iets wil betekenen?
Je producten en diensten natuurlijk, en alles wat daarmee samenhangt tot de gebruiksaanwijzing en de service aan toe. En hoe ontwikkel je nieuwe, waar je klanten echt op zitten te wachten? Of ben je toe aan het ontwikkelen van belevenissen en transformaties?
Op welke manier komen vraag en aanbod samen, zodat je voldoende winst overhoudt om ook volgend jaar weer al je klanten te kunnen bedienen, en liefst wat meer? Welk verdienmodel past daarin? En welke thermometers heb je om te zien of het de goede kant op gaat?
Mensen maken het bedrijf. Persoonlijk, en als geheel. Hoe zorg je er voor dat iedereen op de juiste plek zit? En hoe krijgt iedereen focus, als er altijd meer taken dan mensen zijn? Hoe vertaal je kernwaarden naar gewenst gedrag?
Hoe zet je gedane beloften in één keer goed om in een uitstekende levering, met zo min mogelijk verspilling, fluctuaties en overspanning? Is de 'definitie van klaar' voor iedereen helder? Zijn afdelingen en functiebeschrijvingen in lijn gebracht met het hoofdproces?
Financiën managen, natuurlijk, maar vooral: je mensen en je processen optimaal op elkaar afstemmen. Wat is jouw rol en welke rol spelen de medewerkers daarin? Hoe maak je je als leidinggevende overbodig? Zit kwaliteit aan het einde van de rit of overal in de organisatie? Hoe werk je aan cultuur en gewenst gedrag?
Strategie is een eigen antwoord op de vraag: "hoe pakken we het aan?" Het is de schakel, de 'missing link' tussen plan en resultaat. Strategie-onderzoeker Porter zegt het heel mooi: "Strategie is de manier waarop je beter presteert door anders te zijn." Wat is jouw stip op de horizon? En welke uitdaging gaan jullie aan?
Economie en ecologie trekken steeds meer samen op. Duurzaamheid opent zo vele nieuwe mogelijkheden voor business. En het wordt logisch dat goede omstandigheden en kansen straks net zo belangrijk zijn als dat ze nu zijn.
Business is tweezijdig
Jouw organisatie en jouw markt vormen samen je business
Je reden van bestaan als bedrijf – je ‘purpose’ – bepaal je beter niet in je eentje. Waarde creëer je samen. De markt en je bedrijf ‘maken’ samen de business. Vergelijk het met een concert. Een goede artiest met een enthousiast publiek levert waarde op. Haal je een van de twee weg, dan is waarde creëren problematisch. Waarde zit ‘m daarom in iets wat markt en bedrijf bindt.
Benieuwd naar onze aanpak?
Wil je meer weten over onze aanpak, business coaching, verbetertrajecten, of gewoon eens kennismaken? Stel je vraag via +31 651 266350 of maak een afspraak.
Afspraak maken